A kivitelező február 14-én átveszi a munkaterületet, március 1-jén pedig lezárja a déli hidat, amelyen jelenleg Pest irányába tart a gépjárműforgalom. A jelentős forgalmi változásokkal járó korszerűsítési munkák miatt a BKK kéri az arra közlekedőket, hogyha lehetőségük van rá, a közösségi közlekedést vegyék igénybe.
Már látszik a fény az alagút végén, helyesebben: a Flórián téri felüljárókén! Hamarosan elkezdődik a Szentendrei utat és az Árpád hidat összekötő, két hídból álló szerkezet teljes körű korszerűsítése, amely elengedhetetlen Budapest közúti működőképességének fenntarthatóságához, és ahhoz, hogy a felüljárókat a jövőben is biztonságosan lehessen használni.
„A több mint negyvenéves vasbeton építményeket legutóbb 2002–2003-ban újították fel – emlékeztetett Kovács Bendegúz, a beruházó Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szóvivője. – Az azóta eltelt csaknem negyedszázadban kikezdte az idő vasfoga: műszaki állapotuk a legutóbbi beavatkozás óta jelentősen romlott. A szennyeződések és a nedvesség megviselték, a szerkezet a pillérek környezetében átázik, ez a betonacélok rozsdásodását és a betonfelületek tönkremenetelét okozza. Ezért a felújítás elkerülhetetlenné vált, és nem tűrt halasztást.”
Megújul a hidak pályaszerkezete és szigetelése is
A tervek szerint a rekonstrukció 2026 tavaszáig tart, amelynek köszönhetően a megújult felüljárók további évtizedekig betölthetik kiemelt szerepüket a főváros és az agglomeráció közlekedésében.
„A felújítás szükségszerűen forgalomkorlátozásokkal, illetve változásokkal jár – mondta el a szóvivő. – A BKK beruházóként és közlekedésszervezőként mindent megtesz, hogy az arra közlekedők igényeit a lehető legjobban kiszolgálja, egyúttal biztosítsa a munkavégzéshez szükséges területet. A felújításhoz kapcsolódó lezárások, terelések és alternatív útvonalak pontos részleteiről folyamatosan tájékoztatást adunk.”
A kicsivel több mint egy évig tartó kivitelezés során temérdek tennivaló vár a szakemberekre, akik
kicserélik az útpálya burkolatát;
kijavítják a vasbeton pályalemez hibáit;
teljes szélességében felújítják a szigetelést, megszüntetve a pillérek feletti átázások okát;
új vasbeton szegélyt építenek, amelyre új, biztonságosabb szalagkorlátot szerelnek;
a hidak két végére új dilatációs szerkezetet és sarukat építenek be;
kijavítják a vízelvezető rendszeren, a hídfők kőburkolatain és a pillérek, fejgerendák, támfalak betonfelületein keletkezett hibákat, továbbá
a régészeti leletek épségére is kiemelt figyelmet fordítanak.
Az első ütemben az északi hídon haladhat a forgalom
Az első dátum, melyet érdemes feljegyezni: február 14., péntek. Idén azért is külön színnel jelölhetjük a naptárban a Bálint-napot, mert a kivitelező akkor veszi át a munkaterületet, majd hozzálát az előkészítő munkákhoz. Ezek a felüljárók alatti csomópontban ideiglenes sávszűkítéssel, csúcsidőn kívül kisebb forgalomkorlátozással, esetleg lezárással járnak. A nagyobb munkagépek várhatóan február utolsó hetében jelennek meg, ezek elsősorban a déli híd melletti területen – vigyázva annak épségére – parkolnak majd. A BKK kéri a környéken járókat, hogy fokozott figyelemmel, ne megszokásból közlekedjenek.
Ugyanez hatványozottan érvényes a felüljáró-felújítás első ütemére, ami március 1-jén, szombat hajnalban kezdődik. Ajánlatos ezt is felírni a naptárba: a kivitelező idén őszig lezárja a déli hidat (ahol jelenleg Pest felé tart a gépjárműforgalom), miközben az északin irányonként egy-egy sávon haladhat majd a forgalom.
„Ez azt jelenti, hogy a felújítás első ütemében egy-egy sávon biztosítva marad a Pestre tartó és a Pestről érkező forgalom külön szintű, felüljárón való áthaladása – fűzte hozzá Kovács Bendegúz. – A Szentendrei úton Pestre közlekedők a Pacsirtamező utcában ideiglenesen kialakított visszafordító segítségével is felhajthatnak az Árpád hídra. Azonban Pest felől – Szentendre irányában – egy sávval csökken a közúti kapacitás, ugyanakkor a Szentendre felé haladók a felüljáró alatti csomóponton keresztül is közlekedhetnek.”
A forgalomkorlátozások és ideiglenes változások miatt a BKK kéri az arra közlekedőket és az agglomerációból érkezőket (vagy oda tartókat), hogy ha lehetőségük van rá, a felújításkor a közösségi közlekedést vegyék igénybe, ezzel is csökkentve a környék forgalmi terhelését.
Változik néhány busz útvonala és menetrendje
A teljes vonalon közlekedő 1-es villamos a Bécsi út felől, valamint Pestről Buda felé is biztosítja az eljutást, Békásmegyer felől a belváros irányába a H5-ös HÉV igénybevétele javasolt. A 9-es, illetve a Bécsi út felől a 137-es, a 218-as és a 237-es, valamint Buda felé a 34-es és a 106-os autóbusz is változatlanul közlekedik. Ám bizonyos, Észak-Buda felől érkező buszjáratok esetében változik az útvonal és a menetrend.
„A Szentendrei út felől érkező 34-es, 106-os 118-as és 134-es nappali, valamint a 901-es és 918-as éjszakai járatok a Szentlélek tér, illetve Pest felé nem a felüljárón, hanem a Pacsirtamező utcánál kialakított visszafordítón közlekednek majd – tájékoztatott a BKK szóvivője –, ezért a menetidejük hosszabb lesz, illetve a 34-es, a 106-os, a 901-es és a 918-as buszok Pest felé nem érintik a Szentlélek tér megállóhelyet, viszont ideiglenesen megállnak majd a bevásárlóközpont melletti, Flórián tér megállóban.”
A kivitelezés első ütemében – az iskolai szünethez igazítva – lesz olyan rövid időszak, amikor nem biztosítható a felüljáró alatt az 1-es villamos közlekedése. Ekkor a BKK gondoskodik a szükséges autóbuszos pótlásról, hogy minden arra közlekedő elérje az úti célját.
Végtére is: a felüljáró-felújításnak szintén ez a célja.
Tudta-e?
Az északi (Budára tartó) felüljáró hossza 322,15 méter, a délié 364,5 méter. A szélességük 10,3–11,24 méter. A hidak kiviteli terveit a FŐMTERV készítette 1981-ben, tervezési élettartamuk 100 év, amely rendszeres karbantartással és felújítással biztosítható.
A KM Építő Kft. nettó 2,1 milliárd forintért végzi el a korszerűsítést. A teljes projektköltség a kötelező tartalékkeret, a műszaki ellenőri díj, a hatósági díjak és egyéb költségek mellett az áfatartalommal együtt bruttó 3 milliárd forint körül várható.
A megvalósításhoz szükséges forrást a Fővárosi Önkormányzat biztosítja, a költségek pénzügyi fedezetét nagy részben az elektronikus jegyrendszerhez kapcsolódó – tavaly március elején lezárult, maratoni hosszúságú – perben visszaszerzett összeg jelenti.