A Keleti pályaudvar területének és épületeinek csak akkor van piaci értéke, ha elzavarják onnan a vasutat az utasokkal együtt. Ennek viszont egész Magyarország kárát látná.
Hiánypótlásra hivatkozva meghosszabbítja a MÁV több pályaudvar – köztük a Keleti – bérbeadására érkezett ajánlatok értékelési határidejét. Az eredeti határidő február 28-án járt volna le. A hír abból a szempontból érthetetlen, hogy jóformán semmit nem kellett beadnia a pályázóknak. Ahogy Vitézy Dávid kritizálta a mindössze 7 oldalas pályázati felhívásokat: „a salgótarjáni állomás vécéjét ennél részletesebb pályázati kiírással adja bérbe a MÁV”.
A rohamtempóban kiírt és elbírálandó pályázatok abból a szempontból is döbbenetesek, hogy lényegében ingyen, hiszen a bérbevevő cég „az épületek használatáért, hasznosításáért nem fizet ellenértéket”. Orbán Viktor szerint minderre azért van szükség, mert az államnak nincs pénze az épületek felújítására.
A Szabad Európa értesülései szerint valójában nem is hiánypótlásról van szó, hanem a MÁV szeretné lassítani a folyamatot, erre pedig jó oka van. Egyszerűen nem lenne szabad értékesíteni azokat a területeket, amelyekre a vasútnak még szüksége van. A Keleti pályaudvar esetében például alig találunk olyan területet, amelyet a vasút ne használna jelenleg is.
A hivatalos pályázati dokumentáció szerint kiírásra került a műemlék csarnok – amelyet a legtöbben azonosítanak a Keleti pályaudvarral – mellett a vágányok területe, az északi oldalon található, most is működő személykocsi üzemeltető telephely és a kanyaron túli, a Stadionok metróállomás hátsó kijáratához közel található csarnok is, amely szintén a személykocsi-telephelyhez tartozik. Beszédes, hogy a személykocsi üzemeltető telephely még a hivatalos pályázati dokumentációban található műholdfelvételen is zsúfolva van.
Része a kiírásnak a Kerepesi út 14. alatt, a gumigyárral szemben lévő épülettömbje a MÁV-nak, ahol az Országos Forgalomirányítási Központ, több vonal központi forgalomirányító rendszere (KÖFI) működik. Nagyjából az ország harmadának vasúti közlekedését innen irányítják. Az épület rendkívül rossz állapotban van, a felső három szintet például beázás miatt kiürítették. Ugyanígy beleesik a megpályáztatott területbe a Kerepesi út 16. alatti, a Százlábú híd Stadionokhoz közelebb eső részén fekvő épület, ahol a MÁV üzemirányító központja található.
Ameddig ezeket az épületeket a jelenlegi funkciójukban hasznosítják, azt senkinek nem üzlet megvenni (legfeljebb, ha a MÁV visszabérelné azokat jó pénzért, éppen azon befektetőktől, melyeknek majdnem ingyen odaadta korábban). Amennyiben viszont ezeket a funkciókat elköltözteti az állam más helyszínre, az alighanem többe kerülne, mint az épületek felújítása. Márpedig a konstrukció indoklása, hogy nincs pénz a felújításukra.
A Délinek és a Nyugatinak lehetnek olyan üres, ingatlanbefektetői szempontból értékes területei, ahonnét nem kell kipucolni a vasutat ahhoz, hogy a befektetőnek is megérje a felújításért cserébe hasznosítania azt. A Nyugatinál például ilyen a meghiúsult kormányzati negyed kedvéért kiürített Podmaniczky utca melletti sáv. A Keletiben viszont lényegében egyetlen ilyen négyzetmétert sem találunk. Hacsak.
Számtalan példa van a világ nagyvárosaiban arra, hogy a vágányok kihúzása után más funkcióval hasznosították a reprezentatív műemléképületeket. Ilyen például a zürichi Hauptbahnhof és a madridi Atocha pályaudvar. Csakhogy ezeknél javult az átalakítással az említett pályaudvarok közlekedési kapcsolata. A Keleti esetében azonban mindkét metró, a 7-es buszcsalád megállói és a villamos is a műemléképület előtt találhatók, azaz pontosan a fordítottja történne. Ugyan már most is vannak olyan külső vágányok, ahonnét 200 métert kell sétálni a főbejáratig, a vágányok kihúzása után az összes ilyen lesz. Ez elképesztően utasellenes lépés. Ráadásul elegendő hely sem maradna a hosszabb, nemzetközi vonatoknak, mint amilyen egy Metropol EuroNight vagy egy dupla Railjet. Ezek egyszerűen nem férnének el a Keletiben. Hihetetlen dilettantizmusról tanúskodna, ha megengednék a vágányok kihúzását. Anélkül viszont nem sokat ér a felújítandó épület egy piaci befektetőnek.
Hogy a Keleti felújítása ilyen körülmények között egyszerűen meg fog hiúsulni, vagy valójában az utasok száműzésével és a pályaudvari funkció sérülésével fog-e járni, az egyelőre nem látszik. Egy biztos: az utasok szempontjából jobb nem lesz, de rosszabb még lehet.