A Lánchíd új forgalmi rendje érzelmi, illetve politikai kérdéssé vált. Most megvizsgáljuk a kérdést ideológiák nélkül!

 

Sokan szeretnének a Lánchídból Károly-hidat, de látható a két átkelő közötti alapvető különbség.

A Lánchíd felújítási munkái (több év csúszással) a végéhez közelednek, az átkelő forgalmi rendjének meghatározása azonban még nem véglegesedett. Bár sokan egyfajta Károly-hídként képzelték el hazánk első állandó Duna-hídját, jól látható, hogy a gyalogoshíddá alakítás teljesen értelmetlen, hiszen az osztott szerkezet miatt a belső oldalon a kilátás nem élvezhető. A legújabb forgalmi rend-tervezet szerint a buszok, a kerékpárosok és a taxik használhatják csak a hidat a gyalogosok mellett. 

Budapest és Prága műholdképe azonos léptékben, sárgával jelölve a Lánchíd, illetve a Károly-híd

A forgalomcsillapítási analógiák vizsgálatához érdemes összevetni a magyar és a cseh főváros méretét, szerkezetét. A prágai Károly-híd teljes járműmentesítése valóban szép és követendő példa (különösen, hogy egy középkori szerkezetről van szó, amire valóban hiba lenne járművet engedni), de látható, hogy Prágában a hidak nagyjából 500 métereként követik egymást, míg Budapesten az Erzsébet-híd 900 méterre, a Margit-híd majdnem két kilométerre van a Lánchídtól. A Lánchíd személyautómentesítése azt jelentené, hogy Budapest belvárosában majdnem három kilométer hosszan nem lenne lehetőség átkelni a Dunán. Külön forgalmi modellezés nélkül is belátható, hogy az így létrejövő felesleges kerülőutak hossza, az ott eltöltött idő, az ott kibocsátott károsanyagok jóval nagyobb terhelést jelentenek, mintha a hídon át lehetne hajtani.

A Lánchíd járdája a felújítás előtt. Kép forrása

Felmerül a kérdés, hogy egy gyalogos mit nyer a Lánchíd új forgalmi rendjével? Mondhatjuk, hogy az új forgalmi rend a gyalogosok számára indifferens, hiszen a járda erősen el van választva az útpályától, a járdáról tulajdonképpen rá se lehet látni. A teljes lezárás, a gyalogoshíddá való átépítés meg teljesen abszurd lenne, hiszen az útpálya gyalogosok számára szűk és kellemetlen hatású. 

A Széchenyi tér átépítésének terve 2017-ből. Kép forrása

A forgalomcsillapítást támogatók fontos érve, hogy így gyalogosbarát módon lehet átépíteni a Széchenyi teret. Ez ebben a formában nem igaz, hiszen a tér gyalogosbarát átépítésének tervei már 2017-ben elkészültek. A frissített látványtervek a körforgalom elhagyásán kívül csupán annyiban különböznek, hogy a 2x1 forgalmi sávon nem személyautók, hanem buszok és taxik haladnak. Ebből látható, hogy a forgalmi rendtől függetlenül szinte ugyanolyan lenne a tér új kialakítása.

Az új látványtervek, jól látható, hogy a kisebb változtatásokat leszámítva a hídra felvezető út ugyanúgy megmarad, csak most taxik és buszok haladnak rajta, tehát a gyakorlatban ugyanúgy fog működni, mint a 2017-es verzió. Kép forrása

Az alagút röviddel megnyitása után Ludwig Rohbock metszetén. Kép forrása

A Lánchíd új forgalmi rendjét vizsgálva érdemes a budai oldalra is rátekinteni. A híd ugyanis nem önmagában áll, egy másik fontos műtárgy, a váralagút is kiegészíti, hiszen már a tervezéskor rájöttek, hogy csak úgy tudja hatékonyan összekötni a két várost (és akkor még a két országrészt), ha a forgalom továbbhaladhat a Várhegy alatt és fordítva. Az alagút forgalmi rendje a tervek szerint változatlan marad, viszont így szinte zsákutcává válik, hiszen éppen a hídra nem lehet személygépjárművel ráhajtani. Ekkor felvetődhet a kérdés, hogy a forgalomcsillapítást érdemes lenne továbbvinni az alagútra is, mint egy felfejtett fonalat. Természetesen ez a megoldás további kerülőutakat, nagyobb forgalmi terhelést jelentene a hálózat többi elemén.

Düsseldorf, a gépjármű-forgalom elől lezárt Rajna-part és az alatta húzódó alagút bejárata. Képek forrása

A városszerkezetet, a távolságokat és a külföldi példákat megvizsgálva látható, hogy a Lánchíd új forgalmi rendjének terve erőteljesen ideologikus jellegű, hasonlóan a Nagykörút forgalmi rendjének hirtelen történt és azóta állandósított átalakításához. Jelen sorok írója nem használ autót a városban, de mégis fontosnak tartja, hogy egy városban minden mobilitási mód (közösségi közlekedés, kerékpárosok, gyalogosok) érdekeit figyelembe vegyék a lehetőségekhez mérten, főleg, mert valaki sosem csak gyalogos vagy csak autós. Forgalomcsillapításra, az átmenő gépjárműforgalom korlátozására szükség van, látható, hogy a túlzott, főleg átmenő forgalom hogyan tette tönkre a Rákóczi út-Kossuth Lajos utca tengelyt. Viszont az is látható, hogy még a nyugat-európai nagyvárosokban is, ahol jelentős területeket engedtek át a gyalogosoknak, az mindig a gépjármű-infrastuktúra egyidejű fejlesztésével történt, mintegy kompenzációként. Hiszen Düsseldorfban sem akarta senki, hogy a Rajna-part lezárása miatt a mögöttes területek autóforgalma növekedjen. 

William Clark másik műve, a Lánchíd kistestvére London mellett. Kép forrása

A Lánchíd szimbolikus alkotás, és bizonyára sokan szeretnék látni egyfajta sétálóhídként. Viszont belátható, hogy a szerkezete erre teljesen alkalmatlan, hiszen a járdákat teljesen elválaszották az útpályától, utóbbin nem is lenne érdemes sétálgatni. A híd tervezett forgalomcsillapítása, és új forgalmi rendje egy öszvér megoldás, nem zárják le a hidat, viszont személygépjárművel nem lehet a tervek szerint felhajtani. A terv kitalálói nem vették figyelembe Budapest városszerkezeti adottságait, illetve a külföldi forgalomszervezési példákat, hiszen nem akad arra példa, hogy egy ilyen nagy folyam hídját lezárják, ráadásul itt a kerülőutak (vagyis hidak) nagyon messze vannak, így csak a feleslegesen megtett útvonak és az ezzel járó forgalmi terhelés nő. A híd forgalmi rendje a szlogenekkel ellentétben nincs befolyással a Széchenyi tér "gyalogosbarát" felújítására, az "autós" és a "buszos" látványtervek gyakorlatilag ugyanazt a képet mutatják. Érdemes lenne a híd végleges forgalmi rendjét átgondolni, az egész város érdekét figyelembe véve, nem csupán ideológiákat követve.

 

(architextura.hu)

A Budapest rovat további hírei

A Hetek hetilap húsvéti számában interjút közöl Németh Sándor lelkésszel, aki élő megvilágításba helyezi az ünnepet.
Az ünnepek közeledtével várhatóan a boltok forgalma növekedni fog, így a palackvisszaváltás is, ezért a MOHU autói megnövelt kapacitással, a megszokottnál gyakrabban látogatják majd a boltokat –...
2025. februárban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 661 400, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 455 000 forint volt. A bruttó átlagkereset 9,3,...
A márciusi vasúti menetrendi adatokat a korábban beszerzett korszerű mozdonyok és a pályafelújítások határozták meg. Több vasúti vonalon tartósan javult a menetrendszerűség, a vonatok mintegy 0,2...
Kedden éjfélkor jár le a gépjárműadó befizetésének határideje, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) 1819-es Infóvonala meghosszabbított ügyeletben várja a gépjárműadós kérdéseket – hívta fel a...
Nem vagy elégedett az oktatóddal, esetleg elköltöztél, és túl messze került az iskola? Jó hír, hogy az autósiskola váltás egyszerűbb, mint gondolnád. Kíváncsi vagy, mennyi lehet az autóiskola váltás...
Április 15-étől megkezdődik a VOKS 2025 országos véleménynyilvánító szavazás, amelynek célja, hogy a magyar emberek elmondhassák véleményüket Ukrajna Európai Uniós csatlakozásáról, még mielőtt...
Az ország északkeleti, keleti felén-harmadán erősen felhős vagy borult lesz az ég. Másutt a fátyolfelhők mellett több órára kisüt a nap, majd délutántól már a Dunántúlon is erőteljes felhősödés...
Elhárították a kedd délután óta fennálló áramellátási hibát, ami miatt az Örs vezér tere és a Puskás Ferenc Stadion között pótlóbuszokkal lehetett utazni az M2-es metró vonalán.
A nagy telekommunikációs szolgáltatók nem emelik áraikat jövő július 1-jéig, az a szolgáltató, amely az idén már emelt, visszaviszi árait a január 1-jei szintre – jelentette be a miniszterelnök...

A címlapról

A Hetek hetilap húsvéti számában interjút közöl Németh Sándor...
Az ünnepek közeledtével várhatóan a boltok forgalma növekedni fog,...
2025. februárban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó...
A márciusi vasúti menetrendi adatokat a korábban beszerzett korszerű...
Kedden éjfélkor jár le a gépjárműadó befizetésének határideje, a...
Április 15-étől megkezdődik a VOKS 2025 országos véleménynyilvánító...

Könyvajánló

Egyszer volt, hol nem volt egy szakácskönyv, ami a főzést és a gluténmentes ételeket is megszeretteti a gyerekekkel - egy hiánypótló kötet jelent meg az idei Egészség világnapján, április 7-én!
Tudtad, hogy mik voltak az ókori turisták legkedveltebb úti céljai? Hogy melyik reformátor tiltotta be a korcsolyázást? Hogy miért takarták le fél szemüket a lovagok? Hogy melyik római nevezte a filozófiát „görög zagyvaléknak”? Hogy kik voltak az ókori világ legnagyobb műkincsrablói? Hogy miért nem korbácsolták meg a rómaiak Pál apostolt Jeruzsálemben? Hogy hol vetettek be a középkorban biológiai fegyvert, és mi lett ennek a következménye? Hogy kit neveztek a középkorban...
Efraim Zuroff történész, a Simon Wiesenthal Központ jeruzsálemi vezetőjét sokan az „utolsó nacivadászként” emlegetik, mióta 2002-ben meghirdette az „Utolsó Esély Akciót” (Operation Last Chance) a még életben maradt, de soha felelősségre nem volt náci háborús bűnösök felkutatására.
Ne azzal foglalkozz, hogy mások mit mondtak rólad, milyen teszt eredményeket értél el eddig, vagy mit gondolsz magadról! Benned akkora egyéni tehetség van, ami meg tudja változtatni a világot!

Blogok, vélemények, olvasók írásai

A hazai telekommunikációs szolgáltatók, mint a Yettel és a Telekom, újabb inflációkövető díjemeléseket jelentettek be, amelyek április 1-jétől lépnek életbe. A Telekom például 3,7%-os emelést hajt végre a Központi Statisztikai Hivatal által közölt éves fogyasztói árindex alapján.
Ha te is keresed a kiutat az alkoholos estékből és a fáradt, kedvetlen, érzelemmentes másnapokból, fusd át velem ezt a kilábalási tervet, hátha találsz inspirálót!
Komoly politikai vita folyik az 2014 évi választási harcról. A szakértelmiség nehezményezi, hogy a választási harc során a különböző politikai pártok nem vonzó gazdasági elképzeléseik ismertetésével, hanem egymás hibáinak feltárásával próbálnak szavazókat szerezni.

Civil szervezetek, alapítványok, egyesületek hírei

Úgy érzed, hogy sok probléma nyomja a vállad? Olyan nehézségekkel küzdesz, amit senki nem ért meg? Úgy gondolod, hogy egyedül vagy ezekkel a gondokkal?
Miért gondolod, hogy egyedül vagy? Abortuszra készülsz? Úgy érzed, hogy senki nem tud segíteni? Ne engedd, hogy a félelem döntsön helyetted! Vár a megoldás! Vár a segítség!
A Kurfli Közhasznú Kulturális Egyesület pályázatot hirdet 10 civil szervezet számára kedvezményes spot / reklám film elkészítésére.

A magyar szív örökre befogadta és intézményesítette a vajazó kést, mint univerzális eszközt, azonban a ház körüli teendőkre azért vannak ma már jobb, használhatóbb alternatívák.