Karácsony Gergely személyes döntése értelmében pénteken délben tíz percre leállt Budapest tömegközlekedése. A főpolgármester úgy rendelkezett, hogy 11.50 és 12.00 óra között a BKV flottájába tartozó egyetlen jármű sem közlekedhet. Karácsony azt is kilátásba helyezte, hogy akár tíz hétre is leállhat a közösségi közlekedés.
Mint ismert, Karácsony Gergely a fővárosi tömegközlekedés leállítását pénzügyi vitára hivatkozva rendelte el, miután a főváros 51 milliárd forinttal kevesebbet tervezett be az állam felé fizetendő szolidaritási hozzájárulásból. A Kúria döntése szerint ezt a főpolgármester jogszerűtlenül tette, így az államkincstár inkasszót nyújtott be, ami felborította Budapest költségvetését. A helyzetet tovább nehezíti, hogy a főváros közben elindította a Rákosrendező-terület megvásárlását, ami szintén több tízmilliárdos kiadást jelent. A város hitelkerete kimerült, és további forrásokat kér az OTP-től, miközben az Állami Számvevőszék szerint augusztusra 117 milliárdos hiány várható.
A főváros ki van tömve pénzzel, csak nincs vezetve
– jelentette ki a miniszterelnök pénteken a Kossuth Rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában, hangsúlyozva, ha kell, akkor a kormány segít, de ehhez fel kell tárni a jelenlegi helyzetet.
Orbán Viktor példátlannak nevezte, hogy pénteken délben a főpolgármester utasítására a kormánynak szóló figyelmeztetésként leáll a budapesti tömegközlekedés. Hangsúlyozta: a politika kiindulópontja, hogy egy közösség vezetőinek jogi és erkölcsi kötelessége biztosítani az emberek számára a közszolgáltatásokat, ezért „váratlan fejlemény a magyar politikában” az, hogy a tulajdonosi jogokkal élve valaki úgy dönt, hogy nem nyújt közszolgáltatást.
Megjegyezte,
már hosszú hónapok óta szomorú látni azt a „vergődést”, ahogy a város vezetése nem tud megbirkózni a főváros mindennapi életének kihívásaival.
Kőrösi Koppány, a Budapest Műhely kutatási igazgatója egy korábbi interjújában úgy vélekedett, szerinte a budapesti tömegközlekedés tervezett leállása nemcsak technikai, hanem jogi és biztonsági aggályokat is felvet. Azt mondta, ellentmondásos volt a kommunikáció: a főpolgármester a szakszervezetekre hivatkozott, miközben azok nem tudtak a döntésről. Nem lett tisztázva, hogyan állnak meg a járművek, mi történik az utasokkal, és jogilag sem volt világos, adható-e egyáltalán ilyen utasítás. A közösségi közlekedés működtetése ugyanis törvényileg kötelező feladat, a jelenlegi szerződések pedig nem teszik lehetővé a szolgáltatás szüneteltetését.
Szentkirályi Alexandra, a Fidesz-KDNP fővárosi frakcióvezetője is kiemelte egy korábbi Facebook-bejegyzésében Karácsony tervének jogi aggályait. Mint írta:
„Karácsony Gergely nem állíthatja le szándékosan a BKV-t egy másodpercre sem. A tulajdonosi jogokat a Fővárosi Közgyűlés gyakorolja nem a főpolgármester. Ilyen szabotázsakciót márpedig mi nem fogunk támogatni. Ha ennek ellenére a főpolgármester mégis megbénítja Budapestet, bűncselekményt követhet el”.