A közelmúltban Vitray Tamás autóbalesete sokáig foglalkoztatta a közbeszédet, és újra szóba került a gyakran visszatérő vitatéma: vajon alkalmasak-e még az idősebb sofőrök a vezetésre, vagy már nem tudnak biztonságosan részt venni a forgalomban?

Egyesek azt szorgalmazzák, hogy egy bizonyos életkor felett inkább vegyék vissza a jogosítványt a vezetőktől, ami kétségtelenül szigorú szabályozás lenne. A nemrég történt baleset kapcsán mi is írtunk már arról, hogy itthon a közúti balesetek jelentős részét valójában nem az idősek okozzák, ebben a cikkünkben pedig tovább elemezzük az elérhető statisztikai adatokat a közúti balesetek korosztályos megoszlásáról.

Melyik korosztály okozza a legtöbb balesetet?

A KSH adatai szerint 2015-ben a gépjárművezetők által okozott 15 250 balesetből 1715 alkalommal volt 65 éves vagy idősebb a baleset okozója. A korábbi évek számai alapján is kijelenthető, hogy az idős korosztály az összes gépjármű-baleset nagyjából tizedét okozza, bár 2010 és 2015 között az arányuk növekedett, nyolcról 11 százalékra.

Aki nem az időseket szokta felelőssé tenni a balesetekért, az általában a fiatalokra mutogat. A 25 évesnél fiatalabb korosztály valóban több balesetet okoz valamivel, de az ő arányuk is 15% körüli az összesen belül. Ebből tehát ki lehet következtetni, hogy a legtöbb incidensért a középkorúak, különösen a 46-64 év közöttiek felelnek. Az összes gépjárművezető által okozott baleset majdnem felét a 36-64 év közöttiek okozzák, és az évek során egyre nőtt is az arányuk.

balesetek megoszlása korosztályok szerint

Milyen hibából okoznak balesetet az egyes korcsoportok?

A fiatalok és az idősebb sofőrök vezetési stílusa közötti különbség a baleseteik fő okaiban jól megmutatkozik. Míg a fiatalabb korosztály (25 év alattiak) körében magasan vezető indok a gyorshajtás, a kor előrehaladtával ez egyre kevésbé jellemző. Az idősebb vezetők esetében a leggyakoribb hiba az elsőbbség meg nem adása, illetve az irányváltoztatási, haladási és kanyarodási szabályok be nem tartása – erre talán az is magyarázat lehet, hogy az idősebb, tapasztaltabb sofőrök sokszor rutinból vezetnek a megszokott útvonalakon, és így kevésbé figyelnek a környezetükre vagy az időközben megváltozott közlekedési szabályokra, ahogyan az Vitray Tamás esetében is történt.

gépjárműbalesetek okai a fiataloknál és az időseknél

Az autóbalesetek kapcsán korosztálytól függetlenül mindig felmerül az ittas vezetés kérdése is. Szerencsére ez javuló tendenciát mutat, az elmúlt években csökkent az ittas járművezetés által okozott balesetek aránya: az összes közúti baleset 8 százalékát adta 2019-ben. Ennek a nyolc százaléknak egy jó részét (nagyjából felét) személygépjárművel okozták.

Hány évente kell megújítani a jogosítványt?

Az idősebb korosztály autóvezetésével szemben a leggyakoribb ellenérv, hogy a romló egészségi állapotuk, például a gyengülő látásuk és lassuló reflexük nem teszi lehetővé, hogy biztonságosan vezessenek a forgalomban. Éppen emiatt kötelező a kor előrehaladtával egyre gyakrabban megújítani az egészségügyi alkalmassági vizsgálatot a jogosítványhoz – a lejárati dátumokkal érdemes is tisztában lenni, hogy ne érjen senkit meglepetésként a jogosítványa érvényességének elmúlása. A jogszabályok szerint ennyi ideig érvényesek a jogosítványok az egyes korosztályoknál (A, A1, A2, B1, B, BE kategóriában):

  • 50 éves kor alatt 10 évig,
  • 50-59 éves kor között 5 évig,
  • 60-69 éves kor között 3 évig,
  • 70 éves és annál idősebb korban pedig 2 évente kell megújítani az orvosi vizsgálatot.

Összességében tehát elmondhatjuk, hogy az idős korosztály közel sem tehető akkora mértékben felelőssé a közúti balesetekért, mint az a hasonló hírek kapcsán sokakban felmerül. Az egyre gyakrabban megismételt orvosi alkalmassági vizsga célja, hogy időben kiszűrje a vezetésre alkalmatlan sofőröket, de ezen kívül is fontos, hogy minden időskorú járművezető felmérje és átértékelje, lehetővé teszi-e még egészségi állapota a forgalomban való részvételt.

A vezető életkorától függetlenül egy autóbaleset súlyos anyagi kárral járhat, és meglévő casco biztosítás nélkül a vétkes félnek mélyen a zsebébe kell nyúlnia, ha szeretné megjavíttatni az autóját. Casco biztosítást köthet teljes körűen is a járműre, vagy dönthet úgy is, hogy csak töréskárra szeretné biztosítani a hasonló balesetek esetére. A casco biztosításról részletesebben a korábbi blogbejegyzéseinkben olvashat, legutóbbi gépjárműves témájú cikkünkben pedig arról, mit tehet, ha totálkáros lett az autója.

Forrás: gepjarmubiztositas.clb.hu

A Budapest rovat további hírei

Sikerrel zárult a gazdaságpolitikáról szóló, 14. nemzeti konzultáció, amelyre 1 350 690 válasz érkezett. A 11 kérdésre elsöprő többségben, 95-99 százalék közötti arányban a kormány javaslatait...
Két lépésben megduplázza a családi adókedvezményt a kormány 2026. január 1-ig – közölte a kulturális és innovációs miniszter kedden a közösségi oldalára feltett videóban.
Pályaelektronikai eszközök karbantartása miatt forgalomkorlátozás lesz az M1-M7 autópálya közös kivezető szakaszán csütörtökön 9 órától 15 óráig – közölte a Magyar Közút Nonprofit Zrt. hétfőn az...
Megdőlt a fővárosi szélrekord csütörtökön – közölte a HungaroMet Zrt. a honlapján pénteken.
Kedvezőbb lett a borravaló adózása idén, ugyanis a korábbinál több esetre érvényes az adómentesség – közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) csütörtökön az MTI-vel.
A VIBE Budapest megnyitása egy igazi időutazás kezdetét jelenti Budapest kulturális és éjszakai életében. A 2024 decemberében megnyílt zenés mulató nem csupán egy helyszín, hanem egy élő hagyomány,...
Nyolcadik alkalommal is a miskolci adventi villamos lett Európa legszebb karácsonyi villamosa a MHD86.cz cseh közlekedési magazin által meghirdetett versenyen
A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Nyírbátor közelében lévő, 115 ezer állatot számláló baromfitelepen bukkantak rá a halálos vírusra. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal laboratóriuma...
Tovább egyszerűsödik keddtől a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) termékportfóliója, ugyanis a használati szokásokhoz igazodva több jegy- és bérlettípust is kivezetnek; jön az új MOL Bubi-bérlet –...
Magyarországon bevezették a Digitális Állampolgárság Programot (DÁP), amelynek célja, hogy az állampolgárok kényelmesen és gyorsan intézhessék hivatalos ügyeiket mobiltelefonjuk segítségével.

A címlapról

Sikerrel zárult a gazdaságpolitikáról szóló, 14. nemzeti...
Két lépésben megduplázza a családi adókedvezményt a kormány 2026....
Pályaelektronikai eszközök karbantartása miatt forgalomkorlátozás...
Megdőlt a fővárosi szélrekord csütörtökön – közölte a HungaroMet...
Kedvezőbb lett a borravaló adózása idén, ugyanis a korábbinál több...
Nyolcadik alkalommal is a miskolci adventi villamos lett Európa...

Könyvajánló

A Tízparancsolat és a Hegyi Beszéd nem egy vallást képviselnek! Isten parancsolatai törvényszerűségek, kivonatok az Isten- és felebaráti szeretet örök törvényéből.
Dr. Szántó Szilvia, a Budapesti Gazdasági Egyetem mentálhigiénés tanácsadója egy háromrészes regény után (Nárcisz-trilógia), idén elkészült a történethez tartozó terápiás könyvvel is, ami segít azoknak, akik a regény főszereplőjéhez hasonlóan átéltek érzelmi vagy más típusú bántalmazást.
„Az elmúlt 500 évben azok a nemzetek emelkedtek fel, amelyek a pénzt tőkévé alakították, feltaláltak és bevezettek új technológiákat, a társadalom széles rétegeinek adtak tudást, és teret adtak a tehetségek érvényesülésének” – többek között erre hívja fel a figyelmet legújabb kötetében Matolcsy György, majd hangsúlyozza: „A múlt sikerei azonban nem adnak pontos iránytűt, mert a történelem, benne a gazdaság törvényei döntő pontokon megváltoztak. Azokat érdemes követni, akik már a jövőből hozzák előre a működésüket, és már korunk gondolati forradalmára, ezen belül a fenntartható közgazdaság törvényeire építik működésüket.”
Megjelent a Pallas Athéné Könyvkiadó legújabb kiadványa.

Blogok, vélemények, olvasók írásai

A TikTok betiltása az Egyesült Államokban jelentős gazdasági hatásokat válthatna ki, amelyek több területet is érintenek.
Sajnos a jobboldali kormány is eljutott arra az alacsony szintre, amit a baloldali kormányzás során mág megtapasztaltunk: ember helyett már csak adóalanynak érezzük magunkat...
Magyarországon a Digitális Állampolgárság Program bevezetésével új lehetőségek nyíltak az állampolgári ügyintézés terén.

Civil szervezetek, alapítványok, egyesületek hírei

Úgy érzed, hogy sok probléma nyomja a vállad? Olyan nehézségekkel küzdesz, amit senki nem ért meg? Úgy gondolod, hogy egyedül vagy ezekkel a gondokkal?
Több mint 7 évtizeden át volt Kispest lakosa a jeles tanárember, Pataki Gyula.
A Milestone Intézet idén is tanulmányi ösztöndíjat hirdet különösen rászoruló és/vagy roma tehetségek számára.


A hajhullás a 30-50 közötti férfiak 30%-át érinti, efelett az arány 50%-ra nő. Nem lehet csupán néhány kenc segítségével háborút viselni. Legyőzéséhez bizony műtétre van szükség, már amennyiben nem tudunk beletörődni a hajhullásba. Nézzük, mi történik a műtét során. (x)

A magyar szív örökre befogadta és intézményesítette a vajazó kést, mint univerzális eszközt, azonban a ház körüli teendőkre azért vannak ma már jobb, használhatóbb alternatívák.