Mától csak felújított metrószerelvények szállítják az utasokat a 3-as vonalon – jelentette be Tarlós István főpolgármester keddi, a Kőér utcai járműtelepen tartott sajtótájékoztatóján, elbúcsúztatva az utolsó régi metrószerelvényt, amelyet az orosz felújító céghez szállítanak.

A főpolgármester elmondta: a 3-as Budapest leghosszabb és legforgalmasabb metróvonala, amely 1967 és 1990 között több ütemben épült, legrégebbi szakaszt 1976-ban adták át a forgalomnak. Emlékeztetett rá, hogy a budapesti metró múltja a millenniumi földalatti 1896-os átadásával kezdődött. A kelet-nyugati metró megépítéséről és nyomvonaláról 1950-ben döntöttek, e határozatban már szó volt az észak-déli metró igényéről is. A Pest északi és déli területeit összekötő metróvonal beruházási programja ténylegesen 1963-ban készült el, tervdokumentációja pedig 1966-ra. Az akkori tervekben Újpest vasútállomást és a kispesti Vörös Csillag Traktorgyárat jelölték ki a két végállomásnak. Végül – főként anyagi okokból – a vonal Újpest, István tér és Kispest, Határ út közötti megépítését hagyták jóvá. A beruházási programot végül 1968-ban fogadták el, maga az építkezés pedig 1970 júniusában vette kezdetét. Mivel a kelet-nyugati metró teljes hossza 1972-re készült el, mintegy két éven keresztül egyszerre folyt a két metróvonal építése.

Elsőként a városközponton áthaladó, legnagyobb részben mélyvezetésű, 3,7 kilométer hosszú szakasz épült meg a Deák tér és a Nagyvárad tér között. 1976. augusztus 20-án avatták fel a kifejezetten a metróhoz készült Ferenciek tere és Nagyvárad tér aluljáróit, majd november 7-én az átadás idejében a legnagyobb budapesti aluljárónak számító, 4240 négyzetméter alapterületű Kálvin térit. (A Kálvin téri állomás a teljes vonal legmélyebben fekvő állomása is lett a maga 28,4 méterével.) A vonal járműveit a 2-es metró szerelvényeihez hasonlóan az akkori Szovjetunióból szállították, az első szerelvények próbaüzeme 1976 októberében kezdődött meg.

A második, Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest közötti szakaszt – 5 állomással – 1980-ban adták át. A vonal déli, Kőbánya-Kispest végállomása a felszínen épült, ott kapcsolódott az 1982-re elkészült Kőér utcai járműtelephez. A járművek karbantartását ma is itt végzik, de a nagyjavításokat a 2-es vonal Fehér úti telepén bonyolítják.

Az északi irányba épülő, Deák tér és a mai Lehel tér közötti vonalszakaszon 1981. december 30-án indult el az utasforgalom. Ekkor építették meg a Nyugati pályaudvarnál a felüljárót. 1984. november 5-én avatták fel a Lehel tér és az Árpád híd közötti, majd 1990. december 14-én az Árpád híd és Újpest-Központ között az utolsó szakaszt. Ezzel fejeződött be a beruházás teljes egészében, az utolsó szakaszhoz kapcsolódóan szélesítették ki az Árpád hidat.

A főpolgármester elmondta: 2017 márciusától lehet utazni az orosz Metrovagonmas által felújított szerelvényeken is, a felújított kocsik azóta folyamatosan váltják fel a régieket. Hangsúlyozta, hogy 2015-ig semmilyen kötelezettséget nem lehetett vállalni a 3-as metróra, a 2010 előtt felhalmozott hatalmas adósságállomány miatt minden kötelezettségvállalás fedezet nélküli lett volna, ami büntetőjogi tényállást merített volna ki. Emlékeztetett rá, hogy az Orbán-kormány 2015-ben vállalta át a BKV még mindig több mint 50 milliárdos adósságállományát, akkor lehetett nekifogni ténylegesen a 3-as metróvonal felújításának.

Megemlítette, hogy az észak-déli metró nemcsak Budapest, hanem Magyarország legforgalmasabb vasútvonala is egyben, napi több mint félmillió utast szállít, többet, mint a MÁV országosan. Megépítése óta a metróvonalon nem került sor átfogó korszerűsítésre, ezért „napjainkra több mint indokolttá vált a felújítás” – jegyezte meg. A vonal teljes körű rekonstrukciója (ideértve az infrastruktúrát is) 2017-ben vette kezdetét, az északi szakaszon a felújítás már folyik – tette hozzá.

A főpolgármester beszélt arról is: folynak az egyeztetések arról, hogy az orosz céggel szembeni kötbérigény terhére klímaberendezéssel szereljék fel a kocsikat. Hangsúlyozta, hogy a városvezetés ragaszkodik a kötbérhez, attól nem fog eltekinteni.

Beszámolt arról, hogy a metróvonal 20 állomása közül 18-nál megtörténik az akadálymentesítést. A maradék két megállót tekintve pedig a Főváros határozatban fog kötelezettséget vállalni, hogy 2021 végéig azoknál is olyan akadálymentesítést fejez be, amely kielégíti a

A teljes cikk a budapest.hu oldalon olvasható:

A Budapest rovat további hírei

A Hetek hetilap húsvéti számában interjút közöl Németh Sándor lelkésszel, aki élő megvilágításba helyezi az ünnepet.
Az ünnepek közeledtével várhatóan a boltok forgalma növekedni fog, így a palackvisszaváltás is, ezért a MOHU autói megnövelt kapacitással, a megszokottnál gyakrabban látogatják majd a boltokat –...
2025. februárban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 661 400, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 455 000 forint volt. A bruttó átlagkereset 9,3,...
A márciusi vasúti menetrendi adatokat a korábban beszerzett korszerű mozdonyok és a pályafelújítások határozták meg. Több vasúti vonalon tartósan javult a menetrendszerűség, a vonatok mintegy 0,2...
Kedden éjfélkor jár le a gépjárműadó befizetésének határideje, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) 1819-es Infóvonala meghosszabbított ügyeletben várja a gépjárműadós kérdéseket – hívta fel a...
Nem vagy elégedett az oktatóddal, esetleg elköltöztél, és túl messze került az iskola? Jó hír, hogy az autósiskola váltás egyszerűbb, mint gondolnád. Kíváncsi vagy, mennyi lehet az autóiskola váltás...
Április 15-étől megkezdődik a VOKS 2025 országos véleménynyilvánító szavazás, amelynek célja, hogy a magyar emberek elmondhassák véleményüket Ukrajna Európai Uniós csatlakozásáról, még mielőtt...
Az ország északkeleti, keleti felén-harmadán erősen felhős vagy borult lesz az ég. Másutt a fátyolfelhők mellett több órára kisüt a nap, majd délutántól már a Dunántúlon is erőteljes felhősödés...
Elhárították a kedd délután óta fennálló áramellátási hibát, ami miatt az Örs vezér tere és a Puskás Ferenc Stadion között pótlóbuszokkal lehetett utazni az M2-es metró vonalán.
A nagy telekommunikációs szolgáltatók nem emelik áraikat jövő július 1-jéig, az a szolgáltató, amely az idén már emelt, visszaviszi árait a január 1-jei szintre – jelentette be a miniszterelnök...

A címlapról

A Hetek hetilap húsvéti számában interjút közöl Németh Sándor...
Az ünnepek közeledtével várhatóan a boltok forgalma növekedni fog,...
2025. februárban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó...
A márciusi vasúti menetrendi adatokat a korábban beszerzett korszerű...
Kedden éjfélkor jár le a gépjárműadó befizetésének határideje, a...
Április 15-étől megkezdődik a VOKS 2025 országos véleménynyilvánító...

Könyvajánló

Egyszer volt, hol nem volt egy szakácskönyv, ami a főzést és a gluténmentes ételeket is megszeretteti a gyerekekkel - egy hiánypótló kötet jelent meg az idei Egészség világnapján, április 7-én!
Tudtad, hogy mik voltak az ókori turisták legkedveltebb úti céljai? Hogy melyik reformátor tiltotta be a korcsolyázást? Hogy miért takarták le fél szemüket a lovagok? Hogy melyik római nevezte a filozófiát „görög zagyvaléknak”? Hogy kik voltak az ókori világ legnagyobb műkincsrablói? Hogy miért nem korbácsolták meg a rómaiak Pál apostolt Jeruzsálemben? Hogy hol vetettek be a középkorban biológiai fegyvert, és mi lett ennek a következménye? Hogy kit neveztek a középkorban...
Efraim Zuroff történész, a Simon Wiesenthal Központ jeruzsálemi vezetőjét sokan az „utolsó nacivadászként” emlegetik, mióta 2002-ben meghirdette az „Utolsó Esély Akciót” (Operation Last Chance) a még életben maradt, de soha felelősségre nem volt náci háborús bűnösök felkutatására.
Ne azzal foglalkozz, hogy mások mit mondtak rólad, milyen teszt eredményeket értél el eddig, vagy mit gondolsz magadról! Benned akkora egyéni tehetség van, ami meg tudja változtatni a világot!

Blogok, vélemények, olvasók írásai

A hazai telekommunikációs szolgáltatók, mint a Yettel és a Telekom, újabb inflációkövető díjemeléseket jelentettek be, amelyek április 1-jétől lépnek életbe. A Telekom például 3,7%-os emelést hajt végre a Központi Statisztikai Hivatal által közölt éves fogyasztói árindex alapján.
Ha te is keresed a kiutat az alkoholos estékből és a fáradt, kedvetlen, érzelemmentes másnapokból, fusd át velem ezt a kilábalási tervet, hátha találsz inspirálót!
Komoly politikai vita folyik az 2014 évi választási harcról. A szakértelmiség nehezményezi, hogy a választási harc során a különböző politikai pártok nem vonzó gazdasági elképzeléseik ismertetésével, hanem egymás hibáinak feltárásával próbálnak szavazókat szerezni.

Civil szervezetek, alapítványok, egyesületek hírei

Úgy érzed, hogy sok probléma nyomja a vállad? Olyan nehézségekkel küzdesz, amit senki nem ért meg? Úgy gondolod, hogy egyedül vagy ezekkel a gondokkal?
Miért gondolod, hogy egyedül vagy? Abortuszra készülsz? Úgy érzed, hogy senki nem tud segíteni? Ne engedd, hogy a félelem döntsön helyetted! Vár a megoldás! Vár a segítség!
A Kurfli Közhasznú Kulturális Egyesület pályázatot hirdet 10 civil szervezet számára kedvezményes spot / reklám film elkészítésére.


A hajhullás a 30-50 közötti férfiak 30%-át érinti, efelett az arány 50%-ra nő. Nem lehet csupán néhány kenc segítségével háborút viselni. Legyőzéséhez bizony műtétre van szükség, már amennyiben nem tudunk beletörődni a hajhullásba. Nézzük, mi történik a műtét során. (x)

A magyar szív örökre befogadta és intézményesítette a vajazó kést, mint univerzális eszközt, azonban a ház körüli teendőkre azért vannak ma már jobb, használhatóbb alternatívák.