A motorkerékpárosok körében évek óta visszatérő vita tárgya, hogy miért azonos árért kapható az autókéval a motoros autópálya matrica. Elsőre érthetetlennek tűnhet, hogy a lényegesen kisebb súlyú, kevesebb helyet foglaló és alacsonyabb környezeti terhelést jelentő kétkerekűek ugyanannyit fizetnek, mint a jelentősen nagyobb autók.
Terhelés az útburkolatra
Az egyik legfontosabb érv a motoros matrica árének csökkentése mellett a járművek útburkolatra gyakorolt hatása. Egy motorkerékpár össztömege töredéke egy személygépkocsiénak, ami azt jelenti, hogy sokkal kevésbé koptatja az útburkolatot. Az Európai Közlekedéstudományi Kutatóintézet (FEHRL) tanulmányai kimutatták, hogy a burkolati károkat elsősorban a nehezebb járművek okozzák, a motorosok által keltett terhelés szinte elhanyagolható.
Helyfoglalás és torlódás
A motorkerékpárok kisebb helyigénye szintén jelentős előny. Egy motoros kevesebb helyet foglal az autópályán, és hozzájárul a forgalom jobb áramlásához. Ez különösen a torlódások időszakában érezhető, ahol a motorosok gyakran az autók közötti sávokat használják, enyhítve a dugókat.
Környezeti hatások
A motorkerékpárok környezeti szempontból is kedvezőbbek lehetnek. Ugyan egyes motorok kibocsátása magasabb lehet, mint egy modern autóé, átlagosan kevesebb üzemanyagot fogyasztanak. Az elektromos motorok terjedése tovább csökkenti a környezeti terhelést. Emellett a motorosok ritkábban utaznak egyedül hosszú távon, mint az autósok, ezért az utaskilométerre jutó kibocsátás is alacsonyabb lehet.
Igazságossági kérdések
A motorkerékpárosok gyakran érzik igazságtalannak, hogy ugyanannyit kell fizetniük, mint az autósoknak, miközben a kétkerekűek által generált közvetlen és közvetett költségek látványosan alacsonyabbak. Az igazságosabb árazás hozzájárulhatna a motorozás népszerűsítéséhez, ami környezetbarátabb választást jelenthetne az egyéni közlekedésben.
Megoldási javaslatok
A motoros autópálya matricák árának felülvizsgálata indokolt lenne. Egy kedvezményesebb díjszabás bevezetése ésszerű kompromisszumot jelentene, amely figyelembe veszi a motorosok kisebb terhelését, kisebb helyfoglalását és környezeti előnyeit. Az ár csökkentése motiválná az embereket arra, hogy gyakrabban válasszák ezt a közlekedési formát, csökkentve a forgalmi dugókat és a környezeti terhelést egyaránt.